Aktuel udstilling / for English please look below
FAULTY CONSTRUCTION
Gesa Foken
3.04-4.05
Fyns Grafiske Værksted byder velkommen til en ny spændende udstilling fra vores tyske gæstekunstner Gesa Foken fra Leipzig.
Gesa Fokens smukke sort-hvide litografier vises i Grafikken fra d. 3. april til d. 4. maj. Første udstillings dag bliver lørdag d. 3. april, hvor vi har åbent fra kl. 10-14:00. Alle er velkomne til at besøge vores udstilling.
Gesa Foken udtaler selv om sine litografier:
Litografierne er som at trylle med sten. Tegningerne er blevet udført uden tekst, uden kladde, uden skabelon. Snarere har de gravet sig ind i materialet af sten og fedt ved hjælp af vandet og sandet dertil. Der har været meget slibning. Det, der var klart, blev sløret, en tråd blev til nye former. Men hvor der engang var et billede, deponeres noget nyt, vokser sammen til uforudsigelige strukturer, giver tankerne et sikkerhedsnet. Der findes ikke en sten, der glemmer.
Det, der blev trykt, er nuancer af gråt og sort, med spor af materiale, som en sammensmeltet gestus. Og alligevel eksisterer de faktisk, minderne om en menneskelig dimension. Arme, ansigter, hænder. Kun den ene tager ikke fejl: Forhandles menneskeheden her – eller måske menneskets ødelæggelse af maskinerne?
Gesa Fokens:
Hvis man ser på mennesket fra maskinenernes perspektiv, ser det uundgåeligt ud til at være en ’defekt konstruktion’, der ikke er i stand til at følge med sine produkter – ifølge Günther Anders i 1956. Anders var filosof og pessimist, men selvom han var en håbløs overdriver, bliver hans tænkning tydelig for os i dag.
Günther Anders ønske om, at tilpasse sig den tekniske konstruktion er klar for alle. Vi tager et par flere trin op ad den digitale trappe, hvis skærmen kræver det. Vi digitaliserer vores søvn, vores puls. Vi holder det omhyggeligt på det iøjnefaldende område for algoritmer. Uanset om vi har det godt, kan vi på forhånd se vores formaterede numre. Og uanset om vi er produktive, er alle cifre lysende synlige. Vores handlinger er forudsigelige, tidsbestemte, automatiserede. Vi kan erstattes af maskinarme, fordi vores lemmer i industrielt arbejde kun fungerer som maskinarme, og vores hoveder er uddannet til at udføre de enkleste kommandoer.
Hvis de tre lamper på den øverste kasse lyser, tager vi tre type C skruer. Hvis en lampe på den nederste kasse lyser, har vi brug for en skrue af type A. Hvis rummene er tomme, sættes ordrekæder automatisk i gang og gaffeltrucks ruller ud med mærkede kasser. Hvert materiale scannes, ligesom enhver bevægelse af personale registreres. I værkstedshallerne afslører et kig op metertykke kabler. Ingen er overrasket over, at de også forbinder kablerne til vores hoveder, når det går dårligt for os. Det gode humør er der igen med et klik eller et swipe, for nogle andre er det bare et par års forskning.
Gesa Foken
FAULTY CONSTRUCTION
Gesa Foken
3.04-4.05 2021
Funen Printmaking Studio welcomes a new exciting exhibition from our German guest artist Gesa Foken from Leipzig.
Dr. Gesa Foken teaches art and philosophy atHochschule für Grafik und Buchkunst
Leipzig + Universität Erfurt. Her works are inspired by the Polish-German philosopher Günther Anders, who believed that man is obsolete and lacks the ability to realize that our ever-increasing technological development leads to
humanity’s self-extinction.
Gesa Foken’s beautiful black and white lithographs will be shown in Grafikken from 3 April to 4 May. The first day of the exhibition will be Saturday the 3rd of April, when we are open from 10-14: 00. Everyone is welcome to visit our exhibition.
Gesa Foken herself comments on lithographs:
The lithographs are like conjuring stones. The drawings have been done without text, without draft, without template. Rather, they have dug themselves into the material of stone and grease using the water and sand for it. There has been a lot of grinding. What was clear became blurred, a thread became new forms. But where there once was an image, something new is deposited, grows together into unpredictable structures, the mind provides a safety net. There is no stone that forgets.
What was printed are shades of gray and black, with traces of material, like a fused gesture. And yet they actually exist, the memories of a human dimension. Arms, faces, hands. Only one is not mistaken: Is humanity being negotiated here – or perhaps man’s destruction of machines?
Gesa Foken:
If you look at man from the perspective of machines, it inevitably seems to be a ‘faultry construction’ that is not able to keep up with his products – according to Günther Anders in 1956. Anders was a philosopher and pessimist, but even though he was a hopeless exaggerator, his thinking becomes clear to us today.
Günther Anders’ desire to adapt to the technical construction is clear to everyone. We take a few more steps up the digital stairs if the screen requires it. We digitize our sleep, our heart rate. We keep it carefully in the conspicuous area of algorithms. Whether we are feeling well, we can see our formatted numbers in advance. And whether we are productive, all digits are brightly visible. Our actions are predictable, timed, automated. We can be replaced by machine arms because in industrial work our limbs only function as machine arms and our heads are trained to perform the simplest commands.
If the three lamps on the top box are lit, we take three type C screws. If a lamp on the lower box is lit, we need a type A screw. If the compartments are empty, order chains start automatically and forklifts roll out with marked boxes. Every material is scanned, just as every movement of staff is recorded. In the workshop halls, a look reveals meter-thick cables. No one is surprised that they also connect the cables to our heads when things are going badly for us. The good mood is there again with a click or a swipe, for some others it’s just a few years of research.